Dangus Forums

United Tribes of Baltica

* DUK    * Ieškoti  * Registruotis * Prisijungti 

Dabar yra 2019-09-16, 22:52




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 67 pranešimai(ų) ]  «  1, 2, 3, 4, 5  »
Autorius Pranešimas

dziedas
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 10:56 
Vartotojo avataras

Prisijungė: 2005
Pranešimai: 595
Ir dar vienas subjektyvus pastebejimas, net ir ejimas dievop nebuna tiesiog isokimas i vezimeli pas "viena Dieva" (nors "vienas Dievas" nu labai jau keistai skamba, jis vienas kaip 1-netas ar kaip kitaip? :)), butini laipteliai, taip kad pasireiskimo diskretizavime i dievus ir tamtikros hierarchijos susidaryme nieko labai keisto nematau. Net pas krikscionys yra angelai tik cia velgi pasiklystama tarp bibliju, pamokymu, kaip pasiklystama istorijoje :)


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 11:02 

Prisijungė: 2006
Pranešimai: 46
Mūsų padėtis yra nepalyginti geresnė nei prūsų, kur daugiausia tėra vėlyvi 16a liudijimai.

O svarbiausi lietuviški šaltiniai šitie:

13a. Chronografas (vad. Malalos intarpas) su detaliai papasakotu pamatiniu mitu. Jau vien šito užtenka! Šias žinias patvirina du 13a. HV metr. liudijimai.

Gedimino laiškai.

Truputį vėlesnė, bet autentiška lietuviška tradicija: pasakojimas apie Šventaragį ir pasakojimas apie "paskutinį teismą" ant aukšto kalno.

Na ir daugybė smulkesnių žinių apie apeigas, laidoseną ir t.t.


Į viršų
 Aprašymas  
 

dziedas
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 11:25 
Vartotojo avataras

Prisijungė: 2005
Pranešimai: 2539
Miestas: Nuo Pilėnų iki Pirėnų
Remigijus rašė:
... du 13a. HV metr. liudijimai...

Atsiprašau, o kas čia?

_________________
"...neapsimetinėji, klajūno menas tau nebėra svetimas..." (A.Debeljak)


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 11:28 

Prisijungė: 2006
Pranešimai: 46
Paulešas rašė:
Remigijus rašė:
... du 13a. HV metr. liudijimai...

Atsiprašau, o kas čia?

Haličo-Volynės metraštis pasakoja apie Mindaugo krikštą bei atsimetimą ir dar fragmentas kur lietuviai šaukiasi "Andaja i Diviriksa"


Į viršų
 Aprašymas  
 

dziedas
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 11:30 
Vartotojo avataras

Prisijungė: 2005
Pranešimai: 2539
Miestas: Nuo Pilėnų iki Pirėnų
Remigijus rašė:
...Haličo-Volynės metraštis pasakoja apie Mindaugo krikštą bei atsimetimą ir dar fragmentas kur lietuviai šaukiasi "Andaja i Diviriksa"

Ai, tiesa gi, kitaip vadinamas Ipatijaus metraštis :)

_________________
"...neapsimetinėji, klajūno menas tau nebėra svetimas..." (A.Debeljak)


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 11:41 

Prisijungė: 2006
Pranešimai: 46
Beje yra I.Lemeškino įdomus straipsnis apie vad. Malalos intarpą:
http://www.orbitfiles.com/download/id777065084


Ten kai kurie fragmentai skelbiami pirmą kartą. Dar dėl paviršutiniškumo, tai ten matyti kad priešingai, tekstas parteiktas itin tiksliai, net su liet. gramatikos ypatybėmis.


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 14:14 

Prisijungė: 2006
Pranešimai: 46
ugn rašė:
Jeigu šio tikėjimo tradicija vadinama gyva, tai nemanau, kad ir vėlyvasis laikotarpis (kuomet buvo ir surinkta daugiausiai folkloro, XVIII-XIX a.) kažkuo mažiau "natūralesnis". Dievų hierarchija, žinoma, kita, - bet ir gyvenimo sąlygos kitos. Galima tuomet spėlioti ar Laima buvo XIII a. ar ne, ar tiesiog "nepatekdavo" į tuos skurdžius svetimųjų aprašymus. :)

Tai būtent, gyva tradicija tikrai ne mažiau vertinga, bet teologiškai nebyli, nors va kas ten ryškiausia - Dievas, Perkūnas, jo kova su Velniu tai ir yra lietuviškos tradicijos palikimas. Mes galim aiškintis, ar Laimos "neįrašė", ar jos nebuvo. Mano nuomone, TEN nebuvo, nes tai prieštarauja pačiai senosios (viduramžių) pasaulėžiūros dvasiai. Tačiau kad galėtume aiškintis reikia kažkaip "susicentruoti", suvokti kas lietuviška, kas prūsiška, o kas ir suvis pakvailiojimai ar falsifikacijos.

Beje Videvutis ir Brutenis nežinia kiek jie ten tikri, bet net kaip mitas nelabai būtų įdomus, neklausiąs iki galo: pateikiama kaip svetimšalių steiginys. Plg. lietuvišką religijos kildinimą iš pirmo mirtingojo (anal. Jamai) patirties.


Į viršų
 Aprašymas  
 

dziedas
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 14:40 
Vartotojo avataras

Prisijungė: 2005
Pranešimai: 14228
Miestas: Vilnius
Šiaip jau dauguma tyrinėtojų linkę teigti, kad moteriški dievybių simboliai senesni nei vyriški. Kaip ir Leda-Laima-Dalia su paukštės simbolika - praktiškai vienas pamatinių lietuviškos pagonybės simbolis. Ar ne?

Dėl Vaidevučio ir Brutenio kiek juokavau. Žinoma, jų kilmė ir tvarka lyg ir sufleruoja vakarinę kryptį. Bet dvynių-brolių-valdovų ir ašvienių maginė tradicija irgi buvo stipri - to nepaneigsi. Užtat galima aiškintis, kas gi yra lietuviai ir prūsai, kokios jų atėjimo "bangos" - nes istorijos bėgyje tai labai nevienalytės tautos ir nauji archeologų tyrinėjimai Rytų Aukštaitijoje atkasa velniai žino ką...

Bet gerai, tarkim net suklasifikavus ir įsteigus ideologinę senosios pagonybės atramą - kas jos laikytųsi? Atsiras daugybė grupelių ir partijų su savo skirtingom vizijom (o tai iš vienos pusės ir yra gerai). Esminis dalykas, atatariant Eteriui, kitas - kad tai išties nebūtų tik simbolika/tradicija, o būtų gyva ČIA ir DABAR.

_________________
kad tavy grausmas


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 15:31 

Prisijungė: 2006
Pranešimai: 46
ugn rašė:
Šiaip jau dauguma tyrinėtojų linkę teigti, kad moteriški dievybių simboliai senesni nei vyriški. Kaip ir Leda-Laima-Dalia su paukštės simbolika - praktiškai vienas pamatinių lietuviškos pagonybės simbolis. Ar ne?

Reali Deivė liet. religijoj - Žvarūna, kiek ji sena, nesiimu spręsti, bet nenorėčiau pervertinti giliausios senovės, - tautų gyvenime būna kartais toks "ašinis" laikas, kai sukuriami didingiausi dalykai, ir kuriems neprilygsta jokia senovė, o gal ir ateitis neprilygs, ką čia gali žinoti. Mums vis dar toks laikas tikriausiai - 11-14a.


Cituoti:
Bet gerai, tarkim net suklasifikavus ir įsteigus ideologinę senosios pagonybės atramą - kas jos laikytųsi? Atsiras daugybė grupelių ir partijų su savo skirtingom vizijom (o tai iš vienos pusės ir yra gerai). Esminis dalykas, atatariant Eteriui, kitas - kad tai išties nebūtų tik simbolika/tradicija, o būtų gyva ČIA ir DABAR.

Bent jau būtų aišku kas tęsia lietuvišką tradiciją, o kas ten kokie niueidžininkai, nors ir dabar aišku... kas jos netęsia kol kas :) Jeigu ji bus aiškiai suvokta, tai Lietuvoj niekas su ja negalėtų lygintis (kaip tradicija), nes kitų nėra arba jos nežinomos. Jei kas kuria ką nauja, bus aišku - kuria nauja.

Kas turi ką prieš gyvą jausmą? Bet kita vertus, niekaip nepatikėsiu, kad iš gyvo jausmo randasi tūli dievukų sąrašai, randasi jie, deja, ne iš pačių geriausių knygelių.

O siekiant bendrumo kartais gal geriau išvis patylėti, viešumoj tuos dievus palikti šešėlyje, žmogaus valia gali būti ir neįforminta teologiškai, bet pamatinis nusiteikimas gali ir nesiskirti nuo tikinčio žmogaus. Kartais galvoju, kad "ateizmas" (epistemine, pažintine prasme) gali būti ne mažiau "tikintis". Bet visada gera žinoti, kad protėviai surentė tokią darnią teologinę sistemą, kurią gali suvokti ir kaip universalią, pasaulinę, turinčią analogijų su kitom didžiosiomis tradicijomis.

Beje, turiu spėjimą, kaip ta tradicija vadinos, nežinau ar čia vieta, galim panirti į lingvistinių detalių aptarimus ???


Į viršų
 Aprašymas  
 

dziedas
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 16:57 
Vartotojo avataras

Prisijungė: 2006
Pranešimai: 1052
Miestas: Vilnius
Įsikišiu į tą diskusijos vietą, kur ginčyjamasi dėl istorinių šaltinių ir jų patikimumo. Manau, nereikia pamiršti, kad yra labai daug tyrinėjimo metodologijų - ir archeologija, ir ligvistika, rašytiniai, sakytiniai, psichoetnologijos duomenys ir krūva kitų, kuriuos išvardinti man nebeužtenka kompetencijos. Ir skaudi tiesa, kad labai dažnai vienų tyrimų duomenys prasilenkia su kitais - pavyzdžiui, kasinėjimų metu rasti objektai byloja apie vienokį tautų ir kultūrų judėjimą, o kalbotyrininkų išvados - kiek kitokį.
Pradžios paieškas pasunkina ir tai, kad tokios kaip ir nėra. Nebuvo "Kristaus gimimo", nuo kurio imtum skaičiuoti religijos metus, viskas vystėsi nuolat, iš neatmenamos pasąmonės, ir, kas labai reikšminga - nuolat kito. Tai nėra blogai, kaip tik atvirkščiai - nuolatinės kaitos faktorius yra neatsiejama visos egzistencijos dalis. Taip ir pačią pagonybę ar lietuvių prigimtinį tikėjimą reikia suvokti giliai ir atvirai. Negali atkurti kadaise sunaikintos sistemos ir "įdiegti" jos į dabartinį gyvenimą. Prarastoji jausena, kuri, neabejoju, rusena giliai kiekvieno viduje, turi grįžti į dienos šviesą ir visuomeninį gyvenimą palaipsniui ir kiek įmanoma natūraliai, harmoningai.
Tuo tarpu dievai, jų vardai - tai simbolika, reikšmės metaforos. Nors gilinantis į buvusią religinę sistema privalu elgtis kruopščiai ir neprimaišyti svetimkūnių ar klaidingų elementų. Visos paieškos, manau, turi apimti ne vieną mokslo sritį ir derėti tarpusavy, kad galima būtų tarti tvirtas išvadas.
Tuo tarpu naujam kūrimui, seno atkūrimui ar tolimesniam vystumui nematau kliūčių. Tik tiek, kad religijoje svarbus nuoširdumas, įsiklausymas į savo pačių ir kolektyvinę sąmonę, kaip gražiai ją apibrėžė Jungas.


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-17, 19:51 

Prisijungė: 2006
Pranešimai: 46
Tiesa, Žuvėdra, daugmaž taip ir turėtų būti, ginčyčiau tik bereikalingas "pradžių pradžios" paieškas, juk neblogai mums prieinama toji pasaulėžiūra savo veikimo ir klestėjimo metu. Kad tik turėdami jautį saujoj neieškotume žvirblio lauke :)


Į viršų
 Aprašymas  
 

dziedas
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-18, 14:26 
Vartotojo avataras

Prisijungė: 2005
Pranešimai: 5477
Miestas: Varluvos kaimas
paskutinis juodas jumoras, siu metu Bajoru kaimo palaidojimu kasinejimai, spejama, kad degintiniai kapai su aukojimais is 14 amziaus galo ...... jei tai pasitvirtins, tuomet galime sakyti, kad metrasciai rase savo, o zmones gyveno pagal senas tradicijas ir gyvena po siol.

_________________
as jus labai myliu :)


Į viršų
 Aprašymas  
 

dziedas
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-18, 14:48 
Vartotojo avataras

Prisijungė: 2005
Pranešimai: 14228
Miestas: Vilnius
tokiais "fenomenais" nėr ko labai stebėtis, visgi tais amžiais komunikacija buvo ne tokia, kaip dabar. o dar ir Lietuvoj ne taip seniai buvo pasakojama apie miškuose atitrūkusius kaimelius, kur nėra elektros, gyvena senolės pačios sau, apie likusį svietą nieko veik nežinodamos.

bet nenukrypkim nuo diskusijos ašies, kuri susidarė visai įdomi.

_________________
kad tavy grausmas


Paskutinį kartą redagavo ugn 2006-11-19, 15:02. Iš viso redaguota 1 kartą.

Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-19, 13:56 

Prisijungė: 2006
Pranešimai: 46
Zuvedra rašė:
Prarastoji jausena, kuri, neabejoju, rusena giliai kiekvieno viduje, turi grįžti į dienos šviesą ir visuomeninį gyvenimą palaipsniui ir kiek įmanoma natūraliai, harmoningai.

Atrodo, kad su jausena nėra dar taip prastai, turiu omeny estetinę pusę, tarkime, muziką, dėkui visiems kas tai daro. Bet ir tai, bent kiek rimtesni dalykai natūraliai nesilaiko, antai kokios sutartinės ir būtų išnykę, jei ne sąmoningos pastangos išgelbėti likučius, o va dabar gyvuoja vos ne kaip standartas, visi jas vertina ir supranta, kas tur ausis. Bet tam reikia pastangų. Ką jau kalbėti apie tokių dalykų sukūrimą iš nieko?

Prasčiau su kairiuoju pusrutuliu, tas atrodo visai atsijungęs :) Į lietuvišką būtent tradiciją mažai kas gilinasi, viskas lieka nuo Narbuto laikų "atsiminimų apie pagonybę" lygmeny, kur viskas persimaišę, daug kas prikurta. Gana tik pažiūrėti kas masiškai visur pateikiama kaip senoji Lietuvos religija, o puoselėtojai irgi niekaip neapsisprendžia už lietuviškąją, nors be jos ir jokių "baltų" nebus, nes yra vienintelė, kur turim tikrą vaizdą iš ano laiko.


Į viršų
 Aprašymas  
 

dziedas
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-19, 16:21 
Vartotojo avataras

Prisijungė: 2005
Pranešimai: 5477
Miestas: Varluvos kaimas
nesuprantu remigijaus kalbos. vietoj to, kad kazka pasakytum vienu sakiniu ir aiskiai, destai daug ir nesuprantamai, gal tik man.
parasytum taip, kad tau atrodo, kad tradicija bando laikyti petras, o antanas nesamones daro, o jonas geras bicas, nes skraido, daro, dar kazka piesia. pvz as esu giliai isitikines, kad musu lietuviska pagoniska tradicija gelbeja islaikyti ne vien burelis zmoniu, o ir kataliku baznycia ir katalikai, puoseledami pagoniskas sventes, apredus, pagoniskus atnasavimo metodus, ir tt ir daugiau ;) kam pykti ant kazko, kai tai padeda

_________________
as jus labai myliu :)


Į viršų
 Aprašymas  
 
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 2006-11-19, 18:57 

Prisijungė: 2006
Pranešimai: 46
djalex rašė:
pvz as esu giliai isitikines, kad musu lietuviska pagoniska tradicija gelbeja islaikyti ne vien burelis zmoniu, o ir kataliku baznycia ir katalikai, puoseledami pagoniskas sventes, apredus, pagoniskus atnasavimo metodus, ir tt ir daugiau ;) kam pykti ant kazko, kai tai padeda

Gerai, bandysiu paaiškinti. Pirmiausia, tokios abstrakcijos kaip "pagoniška tradicija" manęs nedomina ir namatau tame jokios savaiminės vertės. Man rūpi konkretus istorinis reiškinys, vadinamas senąja lietuvių religija, aprašytas XIII-XIVa. istoriniuose šaltiniuose, grindžiamas Sovijo sakme, dalinai Šventaragio sakme, su keturiom dievybėm, išpažintas antai tokio Gedimino, kuris dargi teikėsi mums paaiškinti jog „visų mūsų vienas Dievas“.

Ši tradicija buvo negarbingai apleista, todėl, jaučiu šiokią tokią pareigą prisidėti prie jos supratimo ir, jei duos Dievas, atkūrimo ir tolesnio puoselėjimo. Be to ji man patinka. Prisidedu, deja, tik kalbomis ir galvojimais, todėl ant nieko nepykstu daugiau nei ant paties savęs :)

Ir dar, mano galva, šiuose svarstymuose daroma didelė klaida, galvojant kad tokie dalykai sukuriami ar išsilaiko "natūraliai", nes jiems reikalingos didžiulės dvasinės pastangos ir nuolatiniai apmąstymai bei aptarimai. Todėl tai kas išsilaiko savaime žmonėse, kurie tam negali skirti pakankamai laiko, yra gal ir gražūs dalykai, bet visai kas kita, o kartais ir visai negražūs.


Į viršų
 Aprašymas  
 
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 67 pranešimai(ų) ]  «  1, 2, 3, 4, 5  »


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 1 svečias


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
cron