II dalis - Kieno interesus gina LATGAA?
Nagrinėjant minėtą ginčą, ko gero įdomu būtų sužinoti, kodėl LATGAA muzikos programa rūpintis nusiteikusi stipriai, o kitų sričių autorių tarsi nepastebi? Atsakymas galbūt glūdi tame, kad absoliučią savo pajamų daugumą (iki 90-95 %) LATGAA gauna iš muzikos kūrinių naudojimo. Už kitas sritis - audiovizuoalinius kūrinius, dailę, literatūrą, etc - ši organizacija nuskaičiuoja 10% administracinį mokestį, o už muzikinius kūrinius, dėmesio! - 24%.
Nuostabą kelia tai, kad LATGAA pasirašydama sutartis su muzikos autoriais, priverstinai įpareigoja juos atsisakyti galimybės kai kuriais atvejais tvarkyti savo teises patiems. Jeigu autorius sugalvotų autorinį mokestį savo koncertuose administruoti pats (įstatymas tam neprieštarauja!), jo laukia pašalinimas iš LATGAA. Tai reiškia, jog populiarus atlikėjas tuo pačiu prarastų ir pajamas iš transliacijų, kas daugumai autorių būtų tikrai neparanku, todėl jie sėdi tylūs po šluota ir džiaugiasi tais trupiniais, kuriuos LATGAA teikiasi nuberti.
T.y. LATGAA autorius negali atlikti savo kūrinių nemokamai ir negali savo pasirodymo niekam padovanoti. Kodėl taip yra? Kodėl autorius negali nuspręsti, kurias teises jis administruoja pats, o kurias perleidžia LATGAA'i? Tarkim už koncertus juk organizatorius ir autorius gali atsiskaityti tiesiogiai, taip sakant be LATGAA "pagalbos". Prieinama net iki tokių paradoksų, kad pats savo koncertą rengiantis autorius už tai privalo susimokėti LATGAA'i!
Kartą teko su vienu iš LATGAA vadovų asmeniškai kalbėtis viename renginių Kompozitorių sąjungoje. Tuomet kaip tik šios įstaigos darbuotojai aktyviai užsiėmė alternatyvios muzikos autorių pritraukimu būti LATGAA klientais. Aš paklausiau, ar būdamas autorius, galėčiau pasirašyti tokią sutartį, pagal kurią viešąsias transliacijas administruotų LATGAA, o gyvus pasirodymus paliktų tvarkytis man pačiam? Viršila atsakė, kad tai prieštarauja jų sistemai ir tokiu atveju to paties užsinorėtų ir kiti autoriai. Bet kieno gi interesus gina LATGAA? Argi ne tų autorių, kurie to norėtų? Ar tai nėra akivaizdus autoriaus teisių PAŽEIDIMAS?
O gal ji gina nekeičiamą sistemą, kuri paprastuoju būtų garantuoja 24% pajamų?
Autorinį atlyginimą skirstanti darbuotoja Rūta Vareikienė, paklausta, kodėl neatsižvegiama į kitas meno sritis MJR festivalyje, sakė, jog nemuzikinių kūrinių autoriai gali sudaryti atsiskaitymo sutartis tiesiogiai su organizatoriumi. O kodėl negali muzikantai? Nes tokios taisyklės (juk pelnas...). O tas taisykles, beje, nustatė ne įstatymas, o pati LATGAA.
Kam dar nežinoma, pasakysim, jog LATGAA nėra valstybinė institucija, jos pobūdis ir struktūra greičiau panašūs į UAB, nors visuomet mėgstama dangstytis autoriais. Tai pelną gaunanti struktūra, kuriai valdžia suteikė išimtinę teisę į autorių teisių įstatymą. Agentūros darbuotojai dažnai mini, jog LATGAA veiklą reglamentuoja, tarifus nustato ir pan. visuotinis autorių susirinkimas. Tačiau apklausus pažįstamus autorius, pasirodo nė vienas tokiame susirinkime nėra dalyvavęs ir nepamena, ar kada buvęs kviestas.
Milijonines pajamas gaunanti institucija yra valstybė valstybėje - jos veiklos niekas negali kontroliuoti, ji neprivalo atsakyti į oficialius užklausimus, neprivalo niekam pateikti ataskaitų, kaip panaudojami gauti pinigai. O kad jie panaudojami su užmoju, rodo ne tik prašmatnus LATGAA pastatas, bet ir įspūdingi atlyginimai, kokių tikriausiai iš LATGAA neuždirba nė vienas jų "ginamas" autorius. (Dėl atlyginimų visgi nesu tikras, nes LATGAA tokios informacijos neteikia, tenka remtis informacija iš privačių pokalbių). Tuo tarpu panašias funkcijas atliekanti gretutinių teisių organizacija AGATA savo darbą padaro su kur kas kuklesnėmis sąnaudomis ir jos veikla nusiskundimų girdėti neteko.
Kaip vyksta bendravimas su LATGAA: pirmiausia jie parašo reiklų reketininko stiliaus laišką su pridėtais grasinimais (galima būtų pagalvoti, jog tai kone STT), vėliau, jei paaiškėja kad klausimas dėl autorinio atlygio ginčytinas, nuleidžia toną ir pasiūlo sumokėti kiek mažiau. Neva draugiškas gestas. Ir tuo apsidžiaugę kavinių savininkai ar organizatoriai spėriai bėga susimokėt, su mintim - ai, imkit ir atsikabinkit. Ir tikrai retas matyt pasidomi, ar LATGAA reikalavimas teisėtas, ar tikrai jie gina tuos autorius, galiausiai - ar pinigai atitenka autoriams?
Įdomus dalykas - kadangi LATGAA'i jau esame ne kartą sumokėję, nusprendėme patikrinti, ar pinigai pasiekia adresatus. Už festivalyje "Kunigunda Lunaria 2008" atliktus registruotus autorių kūrinius LATGAA'i sumokėjome 784,46 LTL. Taigi, šį rudenį nusiuntėme dalyvavusiems autoriams užklausimus, ar jie per savo šalių agentūras gavo minėtą atlygį? Atsakymai šokiravo - atlyginimo negavo nė vienas autorius! (tik vienas Lietuvos autorius teigė negalįs pasakyt gavo ar ne, nes jo gaunami pinigai iš LATGAA nedetalizuojami).
(visas originalių el. laiškų ištraukas pažadu pateikti netrukus)
Nusprendėme pasidomėti ir kitais mūsų festivaliais bei minėto MJR 2008 festivalio, dėl kurio ir kilo teisminis ginčas, išrašytos sąskaitos turiniu. Paklausėme - kaip pagal pateiktą programą apskaičiuota LATGAA reikalaujama suma ir kokiems autoriams ji bus paskirstyta?
Atsakymo iš Andriaus Mikšos jau nesulaukėme. Mums parašė LATGAA juridinio skyriaus vedėja Laura Baškevičienė, kurios laiškas iškalbingas: "Įstatymas Jums suteikia teisę gauti informaciją apie asociacijos atstovaujamus autorių teisių subjektus bei asociacijos sudarytas sutartis su kitų šalių atitinkamomis asociacijomis. Tačiau kurinių naudotojai neturi teisės gauti informacijos apie asociacijos surinktą autorinį atlyginimą autoriams, jo paskirstymą bei išmokėjimą."
Ką tai reiškia? Mes gauname sąskaitą, kurioje nurodyta PASLAUGA (pridedamas PVM), o mes net negalime sužinoti UŽ KĄ konkrečiai ji išrašyta, koks jos turinys? LATGAA pozicija tokia - neklausinėk, mokėk ir tylėk, nes užsiundysim savo teisininkus.
Pagaliau man išties keistas požiūris į organizatorius, leidėjus, transliuotojus ir kitus veiklos generatorius - juos autoriams LATGAA pristato kaip kažkokius piktadarius ir sukčius, kurie tik ir taikosi apgauti vargšus menininkus, o pati LATGAA šiame kontekste, žinoma, sužiba kaip gynėja bei užtarėja. Bet juk tai žmonės, kurie savo realiu darbu ir rizika "parduoda" autorių kūrinius, kurie juos realizuoja ir sugeneruoja atlygį tiek autoriams, tiek pačiai LATGAA'i, neatsižvelgiant ar renginys buvo pelningas, ar nuostolingas. Tačiau LATGAA pas mus ateina kaip reketininkas.
---
Apie autorių vardu surinktų pinigų paskirstymą pasidomėjau ir daugiau, apie tai - III dalyje netrukus.
_________________ kad tavy grausmas
Paskutinį kartą redagavo ugn 2009-12-16, 02:45. Iš viso redaguota 8 kartus.
|